fredag 7. oktober 2011

Nobels Fredspris

Nobels fredspris 2011 går til tre afrikanske kvinner: Ellen Johnson, eneste kvinnelige president i Afrika (Liberia). Leymah Roberta Gbowee, liberiansk fredsaktivist og Tawakkol Karman, jemenittisk politiker og menneskerettighetsforkjemper.



Mens de jobber for kampen om kvinners rettigheter i fredsbygging verden over, skal jeg ned på Østisa og skrive en ti siders stil om sterke og svake sider om fattigdom og utvikling. Føler jeg ikke har så mye å stille opp til i forhold til disse kvinnene, selv om jeg svarer jeg skal redde verden når folk spør hva jeg kan bli med bachelorstudiet min.. Sitter egentlig å tenker over om dette er den riktige veien å gå for meg hver gang jeg leser pensum, men jeg finner liksom ikke ut hva annet jeg kan studere i stedet, så inntil jeg finner ut det, fortsetter jeg med utviklingsstudiet. Det er jo super spennende, men ganske tungt og vanskelig. Spesielt når ingen ting av det vi lærer eller spør om har et riktig eller galt svar. Alt er relativt, og man må tenke kritisk til alt, pensum, forelesere, artikler, alt.

Men nå må jeg komme meg ned. Kanskje spille litt biljard innimellom, for det er gøy, selv om vi ikke har mer grønt kritt, så vi må bruke vanlig hvitt, funker ikke like bra.

For mer om fredsprisen http://www.vl.no/verden/fredsprisen-til-ellen-johnson-sirleaf-leymah-gbowee-og-tawakkul-karman/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar